niedziela, 26 kwietnia 2009

Scenariusz zajęć literackich z elementami biblioterapii klasy 5-6

Cykl zajęć : Jaki jestem ? -ja w « wieży o tysiącu luster »

Cele ogólne :

-kształcenie właściwych postaw społecznych

-utrwalenie norm etycznych

Cele szczegółowe :

-uczeń potrafi odróżnić zachowanie pozytywne od negatywnego

-wie, że należy liczyć się z opinią innych

-wie, że stosunek innych do nas zależy w dużej mierze od naszej postawy wobec otoczenia

Przebieg zajęć :
1.Ćwiczenia integrujące.
Uczniowie pracują w grupach, odtwarzają różne sceki z życia codziennego.
Przykłady : a) Kolega obiecał pożyczyć kasety wideo, ale zapomniał...
b) Pożyczyłam koleżance moją ulubioną spódnicę, a ona ją zniszczyła.
c) Umówiłem się z kolegą do kina, spóźnił się pół godziny.

2. Odczytanie tekstu przed nauczyciela.

3. Dyskusja : dzieci przypominają utwory, w których wystąpił motyw lustra :

« Bazyliszek »- lustrzana prawda zabija
« Królewna Śnieżka »- lustro mówi prawdę
« Królewna Śniegu »- lustro posiada siłę fałszowania odbitego świata i ludzi.

4. Dzieci podają definicję lustra, jego funkcje.

5. Powtórne odczytanie tekstu.

6.Uczniowie ilustrują przeczytany tekst ( mogą to być szkice) a następnie uzupełniają schemat.



PIESEK 1 PIESEK 2



Jaki był ? Jaki był ?



Wnioski Wnioski





7. Dyskusja :
a) Czy bohaterowie poznali prawdę o świecie ?
b) Od czego zależała ich ocena ?
c) Czego wyrazem była agresja?
d) Jakie zachowanie przysparzają nam przyjaciół a jakie wrogów?

8. Zapisanie wniosków na tablicy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz